Maken passieve kandidaten deel uit van uw talentwervingsstrategie? Zo niet, dan zouden ze dat waarschijnlijk wel moeten zijn. Als u niet weet wat ze zijn en waarom ze zo belangrijk zijn, hebben wij de oplossing voor u.
Het idee om passieve kandidaten aan te nemen is geen nieuw concept. Vóór online adverteren en digitale vacaturesites vonden bedrijven en recruiters vaak werknemers via mond-tot-mondreclame en verwijzingen, en het zoeken naar passieve kandidaten is tot op de dag van vandaag nog steeds een groot deel van de werving. Vandaag hebben we het allemaal over passieve kandidaten en waarom ze zo'n geweldige optie zijn als je technisch talent wilt werven.
Wat is een passieve kandidaat?
Een passieve kandidaat is iemand die niet naar een baan heeft gesolliciteerd en er ook niet naar op zoek is, maar werkgevers en recruiters houden van hun vaardigheden en willen deze graag aan boord krijgen. Het feit dat ze al een baan hebben en iets doen dat hetzelfde is of erg lijkt op wat jij aanbiedt, is als een vooronderzoek naar hun talent, omdat ze de baan niet zouden hebben als ze niet goed genoeg waren om het te doen.
Voordelen van passieve kandidaten
Passieve kandidaten bieden een aantal bijzondere voordelen ten opzichte van hun actieve tegenhangers. Voor veel freelance recruiters en kleinere bureaus die vanwege hun schaal de nadruk moeten leggen op kwaliteit boven kwantiteit, kan het een heel belangrijke beslissing zijn om te weten wanneer ze op zoek moeten gaan naar passieve kandidaten om de doelstellingen van een klant te bereiken.
Ondersteuning van Employer Branding
Uw werkgeversbranding zal profiteren van de relaties die u opbouwt met passieve werkzoekenden. Door de verbindingen in de loop van de tijd te onderhouden, kunt u uw verwijzingsnetwerk en uw talentenpools laten groeien. Dit versterkt op natuurlijke wijze uw werkgeversmerk en zichtbaarheid, waardoor u in de toekomst extra talent kunt veiligstellen.
Bredere talentenpool
Passieve kandidaten, volgens a studie van LinkedIn, vertegenwoordigen feitelijk 70% van alle werknemers wereldwijd, dus ze zijn een enorme potentiële groep voor zowel bedrijven als recruiters. Dat betekent dat de kans groter is dat u precies vindt wat u zoekt in een pool van passieve kandidaten dan bij degenen die actief solliciteren op geadverteerde functies.
Minder concurrenten
De passieve prospect heeft over het algemeen geen sollicitatiegesprekken met iemand anders en het is onwaarschijnlijk dat hij het rekruteringsproces zal verlaten om een andere baan aangeboden te krijgen. Ze solliciteren omdat uw voorstel hen ertoe aanzet hun bestaande baan op te zeggen en dat betekent dat ze waarschijnlijk boven wie dan ook met u zullen samenwerken.
Hoe passieve kandidaten aan te nemen
Zoals met alles is er geen one size fits all, maar er zijn wel enkele effectievere manieren om passieve kandidaten succesvol aan boord te krijgen.
- Doe geen moeite met vacaturesites, passieve kandidaten zijn er niet. Vind de mensen die je nodig hebt door te kijken waar ze zijn, bijvoorbeeld door rechtstreeks met ze te praten op sociale media zoals LinkedIn
- Communiceer op een manier die hen centraal stelt in het gesprek. Concentreer u niet op wat u nodig heeft, maar op wat zij zoeken
- Geef ze wat ze nog niet krijgen. Dit kunnen beloningen, secundaire arbeidsvoorwaarden, flexibel werken, doorgroeimogelijkheden of een verbeterde bedrijfscultuur zijn
- Werk samen met niche-recruiters die een talentnetwerk hebben opgebouwd en precies weten voor welke kandidaten in hun netwerk open zouden staan