Er zal eens een kandidaat tegenover je hebben gezeten die gewoon niet helemaal gelijk had. Maar omdat ze het goed genoeg deden, negeerde je het gevoel van Spidey voor rekrutering en deed je ze een aanbod. De kans is groot dat het niet gelukt is. Dat komt omdat sollicitatiegesprekken de neiging hebben om kandidaten in het licht te brengen, en als u actief de signalen kunt opmerken dat ze niet geschikt zijn voor uw bedrijf, bespaart u veel tijd, geld en energie.
Dat betekent dat we vandaag heel eerlijk mogen zijn over onze top vijf van rode vlaggen tijdens interviews. De waarheid is dat we het geweldig zouden vinden als kandidaten deze dingen niet zouden doen – want als dat het geval zou zijn, zouden we iedereen met wie we spraken kunnen aannemen (en zou dat niet een stuk eenvoudiger zijn?). Maar niet elke kandidaat is de juiste kandidaat, en hier leest u hoe u kunt bepalen wanneer dat het geval is.
De rode vlaggen voor het interview
1. Klagen – Niet de tijd of de plaats
De manier waarop een kandidaat zijn vorige werkgevers behandelt en respecteert, is meestal een goede indicatie van hoe hij het werk in het algemeen zal benaderen. Als ze openlijk kritiek uiten op of geruchten verspreiden over hun voormalige collega's, moet dit worden gezien als een waarschuwingssignaal voor hoe zij zich op uw werkplek zouden gedragen.
Besteed serieuze aandacht aan de kritiek van kandidaten op hun vorige werkgever, en zorg ervoor dat je verder onderzoekt door te vragen hoe ze ermee zijn omgegaan.
2. Gebrek aan passie – Waarom ben je dan hier?
Als de persoon die tegenover u aan tafel zit geen enthousiasme of enthousiasme heeft voor uw bedrijf, uw product of dienst, of het sollicitatiegesprek zelf, is dat een duidelijke waarschuwing. Als iemand enthousiast is om met je samen te werken, dan zal dat worden weerspiegeld in zijn houding op het werk en in wat hij of zij produceert. De kans is groot dat u iemand de vaardigheden kunt leren die hij nodig heeft om succesvol te zijn in uw organisatie, maar alleen hij of zij kan gepassioneerd zijn over het werk dat hij of zij wil doen.
3. Te laat komen – Doe het gewoon niet
Er is gewoon geen excuus. Serieus, als iemand te laat is voor een sollicitatiegesprek, zal hij/zij extreem hard moeten werken om het weer in zijn/haar voordeel te krijgen. Natuurlijk gebeuren er dingen: auto's gaan kapot en bussen komen niet opdagen. Maar er moet wel verwacht worden dat een kandidaat in staat is om dit te plannen, veel eerder te vertrekken dan de bedoeling was, en voor onvoorziene omstandigheden kan zorgen als er iets onverwachts opduikt. Laat ons niet eens beginnen over de mensen die te laat zijn en bel niet van tevoren om u dit te laten weten.
4. Geen vragen stellen – Hoe betrokken is uw kandidaat?
Een sollicitatiegesprek zou idealiter een gesprek moeten zijn. Natuurlijk ondervraagt u een kandidaat, maar er mag verwacht worden dat u er ook bent om de kandidaat meer informatie te geven over uw bedrijf en de functie waarvoor hij of zij solliciteert. De vragen die een kandidaat stelt, zijn bepalend voor het sollicitatiegesprek en helpen vaak om de betrokkenheid en geschiktheid van een kandidaat te laten zien. Als je een kandidaat vraagt of hij of zij vragen heeft en hij zegt nee, dan is hij of zij waarschijnlijk niet geïnteresseerd in de baan.
5. Slechte luistervaardigheden – Geen goed teken voor een eerste ontmoeting
Onze lijst bestaat omdat veel recruiters verwachten dat kandidaten hun beste beentje voorzetten, maar vaak is dat niet het geval. Als iemand tijdens een interview van 20 minuten niet aandachtig luistert naar wat u en de andere interviewers zeggen, doen ze dat dan echt in de dagelijkse werkomgeving? Waarschijnlijk niet. U heeft geen kandidaat nodig die geen aandacht besteedt aan zijn baan of uw bedrijf.
Nou, het voelt zeker goed om al die dingen van ons af te schrijven, en we zijn er vrij zeker van dat je tijdens het lezen met je hoofd hebt geknikt, en eindelijk al je instincten hebt uitgelegd.