Hoe werf je (inhouse)recruiters?

bijgewerkt op 3 oktober 2022

Recruiters zijn voor veel bedrijven een cruciaal onderdeel van het wervingsproces en bieden schaalgrootte en netwerkverbindingen buiten een bepaald bedrijf. Maar hoe vind je de recruiters die bij je passen – en waarom is dat zo belangrijk?

Je kunt de beste functieomschrijving ter wereld hebben, maar als je geen goede kandidaten hebt om uit te kiezen, dan is dat een probleem. Dit is waar recruiters in beeld komen. Als je de afgelopen maanden een aanwervingsstop hebt gehad, ben je misschien het contact met je rekruteringsnetwerk kwijtgeraakt. Wat is dus de beste manier om een nieuw netwerk op te bouwen – of zelfs een intern netwerk op te bouwen? huisteam?

Wat interne recruiters nodig hebben

Uw interne teams moeten zich richten op branding, het beheren van sourcingkanalen (zowel intern als extern), het afnemen van interviews en het afhandelen van het dagelijkse HR-werk. Uw externe recruiters moeten klaar zijn om zich volledig te concentreren op het vinden van de kandidaten die u nodig heeft.

En als u denkt dat uw interne teams het ATS niet optimaal gebruiken, bied ze dan ondersteuning. Of het nu gaat om training, meer educatieve bronnen over het gebruik ervan, wat er ook nodig is om uw teams te helpen hun best te doen.

Wat externe recruiters nodig hebben

Als je wilt samenwerken met geweldige recruiters of ze wilt inhuren, moet je ze in staat stellen te doen waar ze goed in zijn: geweldige mensen vinden. U moet alle barrières wegnemen die recruiters in de weg staan om toegang te krijgen tot de informatie die zij nodig hebben om een functie aan een potentiële kandidaat te verkopen. Op die manier laat je ze snel zien dat je serieus bent over het gebruik ervan als een mogelijkheid om mensen aan te werven.

Hoe kunnen interne en externe recruiters beter samenwerken?

Als u externe recruiters inhuurt, zorg er dan voor dat zij duidelijke communicatielijnen hebben met uw interne teams, zodat zaken als uw Applicant Tracking System (ATS) gemakkelijk up-to-date kunnen worden gehouden en kandidaten snel en efficiënt door het wervingsproces kunnen worden geleid als ze bent een potentiële huurling.

Focus op de juiste mensen. Jouw doel is om recruiters in dienst te nemen die gepassioneerd zijn om anderen te dienen met hun werk. U wilt recruiters die graag hun eigen merk willen opbouwen rond het verbeteren van uw bedrijf. Dit betekent dat ze zich moeten kunnen inleven in de mensen die ze proberen te helpen een baan te vinden – en dat ze er net zo veel waarde aan moeten hechten dat ze daarin slagen als jij.

Naast de juiste mensen moet je ook oog hebben voor de juiste processen. Als u eenmaal weet wie u wilt als onderdeel van uw rekruteringsteam, moet u duidelijke wervingsprocessen opstellen die de verwachtingen scheppen voor alle betrokkenen. Dat omvat elke persoon en zijn of haar rol en verantwoordelijkheden, van interviewers tot aan de hele wervingsketen in uw bedrijfsbeheer.

Door uw interne teams aan te vullen met externe recruiters, krijgt u zowel de processen binnen uw bedrijf om succesvol aan boord te komen als uw bereik vergroot met behulp van een breder rekruteringsnetwerk.

Het wegnemen van barrières voor rekrutering

De arbeidsmarkt is momenteel over het algemeen zeer competitief, vooral in de technologiesector. De kosten voor het in dienst hebben van mensen zijn in lijn met deze concurrentie gestegen. Het gebrek aan toegang tot de juiste kandidaten houdt bedrijven tegen. Daarom is de toegang tot goede externe recruiters zo belangrijk: zij kunnen u vinden wat u nodig heeft en helpen uw interne teams zich te concentreren op datgene waar zij het beste in zijn.

Het komt erop neer dat het belangrijk is om een rekruteringsteam op te bouwen dat voor u werkt. U kunt dit niet doen zonder te begrijpen wat uw bedrijf uniek maakt, hoe u met kandidaten en andere belanghebbenden in het proces wilt samenwerken en waarom uw bedrijfscultuur zo belangrijk is voor uw bedrijf.

Als u dat allemaal weet, wordt het voor uw externe recruiters veel gemakkelijker om kandidaten te vinden die passen bij uw cultuur en missie en die uw bedrijf op de lange termijn zullen helpen verbeteren.