Hoe om te gaan met torenhoge wervingsdoelstellingen

bijgewerkt op 14 november 2022

Uw bedrijf groeit en heeft mensen nodig die die groei ondersteunen. Je krijgt de opdracht om veel nieuwe mensen aan te nemen, voor verschillende functies, en nu moet je doelen bereiken. Er is druk om dit te realiseren, omdat uw bedrijf alleen kan groeien als het personeelsbestand dat doet. Hoe gaat u hiermee om?

Als u een HR-manager of een interne rekruteringsspecialist bent, krijgt u een enorm werkpakket als u de eerste persoon in die rol in uw bedrijf bent. Daarom moet u manieren vinden om uw leven gemakkelijker te maken – om de druk te verlichten om de aanwervingen die u nodig heeft beter beheersbaar te maken.

De druk is groot

Bedrijven die snel opschalen, hebben een hele reeks vacatures te vervullen. Laten we zeggen dat een kleine startup met een oprichter en een paar kernteamleden investeringen veiligstelt. Die investering wordt gedaan met als doel het bedrijf te laten groeien. Om dat te bereiken hebben ze meer mensen nodig om dit mogelijk te maken.

Wanneer dit het geval is, zal een van de eerste medewerkers een HR- of rekruteringsmanager zijn die de last van de onboarding op zich kan nemen en ervoor kan zorgen dat deze goed werkt. Als u die persoon bent, zal het uw doel zijn om meteen de sleutelfiguren in het bedrijf te krijgen die de groei ervan gaan faciliteren. Dit kunnen ontwikkelaars zijn die producten bouwen, verkopers die producten pushen, of beheerders die het toegenomen dagelijkse werk ondersteunen.

Wie u ook zoekt, er zijn twee dingen van cruciaal belang: u krijgt de juiste mensen, en u doet het snel. Deze taak is voor een HR-professional bijzonder intimiderend als je als eerste binnenkomt, omdat je ook alle andere typische HR-taken moet uitvoeren. Of het nu gaat om de zorg voor bestaande werknemers, het werken aan de werkgeversbranding van het bedrijf of het organiseren van evenementen: u zult veel tijd te verduren krijgen.

Op dit punt is het van cruciaal belang dat u contact opneemt met uw leidinggevenden op C-niveau en hen om ondersteuning vraagt. Je hebt een budget nodig om de doelstellingen te kunnen behalen, en je hebt ook hun directe inbreng nodig over wie je moet zoeken om het bedrijf te laten groeien, en hoe je de torenhoge wervingsdoelen kunt bereiken.

Meer voor minder

Dit is het lastige: je krijgt niet altijd het budget, of erger nog, je krijgt niet de hulp die je nodig hebt. Het C-niveau moet bij het proces worden betrokken, omdat de kans veel groter is dat iemand voor een rol wordt aangetrokken als het C-niveau erbij betrokken is.

Als u mensen moet inhuren, is uw eerste aanspreekpunt uw eigen netwerk. Maar dat zal heel snel opdrogen, vooral als je veel mensen moet inhuren. De volgende beste bron van kandidaten zullen de netwerken van uw C-suite zijn. Als u moeite heeft om ondersteuning te krijgen van C-niveau, laat dan zien hoe hun connecties rechtstreeks van invloed kunnen zijn op het succes van uw wervingscampagne.

Daarnaast heb je hulpmiddelen nodig die ervoor zorgen dat je taken minder lang duren. Dat betekent dat je een serieus goed Applicant Tracking System (ATS) moet opzetten, en dat je ook een manier moet hebben om ervoor te zorgen dat de sourcing van kandidaten je het toptalent van de beste recruiters oplevert – dat is Hireport trouwens;).

Het minimaliseren van de tijd en de kosten van het inhuren kunnen een aanzienlijke druk uitoefenen, vooral voor scale-ups met nog grotere wervingsdoelstellingen. Laat ze echter niet bovenop je komen. Vind de juiste tools, krijg de juiste ondersteuning en maak er een succes van.