Betere werkgelegenheidsmerken bouwen

bijgewerkt op 24 mei 2022

Waarom ben jij anders? Dat is een grote vraag. Maak je geen zorgen, we hebben het alleen over jouw merk als werkgever. Maar wat onderscheidt u nu echt van uw concurrentie?

Als je op welke manier dan ook probeert op te schalen, heb je de hulp van meer mensen nodig. Als je niet de juiste mensen kunt krijgen wanneer je ze nodig hebt, zal de groei worden belemmerd. In de steeds competitievere wereld van IT-rekrutering is het van cruciaal belang dat u zich onderscheidt van de massa als u de beste mensen wilt aantrekken om uw bedrijf op te bouwen.

 

Effectieve branding

Als je aan branding denkt, spring je misschien naar sociale media. Als het gaat om het imago van een bedrijf, zijn sociale kanalen een van de populairste manieren om een merkimago op te bouwen. Maar als we het hebben over hoe u overkomt als werkgever, kunt u er niet omheen hoe fundamenteel een functieomschrijving is bij het tonen van uw aanbod aan potentiële werknemers.

Een functiebeschrijving is een klein venster in uw bedrijf. Het kan de eerste keer zijn dat iemand ooit van je hoort, vooral als je in de wereld van B2B zit. Dat betekent dat de functiebeschrijving uitstekend werk moet leveren en goed moet aansluiten bij het type kandidaat dat u zoekt.

Om dat te doen moet u nadenken over de uitdagingen, hoop en verlangens van het talent dat u in uw bedrijf wilt hebben. Denk er nu eens over na hoe uw bedrijf deze dingen kan evenaren. Wat doet uw bedrijf anders als werkgever? Wat doet uw bedrijf beter dan welke andere werkgever dan ook? Als u het niet zeker weet, vraag het dan aan uw huidige mensen. Zij kunnen u uitstekend inzicht geven in de beste aspecten van het werken bij uw bedrijf.

Uw merk als werkgever zal gebouwd zijn op consistentie. Dat is de consistentie van berichten, beelden, plaatsen waar u vacatures vermeldt – alles. Het versterken van uw merk in de hoofden van mensen komt neer op herhaling, dus zorg ervoor dat zodra u uw boodschap heeft bepaald, dat dit alles is wat u uitstraalt.

 

Transparantie schept vertrouwen

Eerlijk zijn over uw waarden en kandidaten ervan overtuigen dat ze niet cynisch hoeven te zijn over hoe u zich gedraagt of waar u in gelooft, is ook een groot onderdeel van het opbouwen van het merk van uw werkgever. Je hoeft je niet op een bepaalde manier te gedragen. Het is cliché, maar laat je bedrijf gewoon zichzelf zijn. Als bijvoorbeeld uw pingpong op woensdagmiddag een groot deel uitmaakt van de werkelijke cultuur van uw bedrijf, neem dit dan op, maar als u het alleen maar schrijft om cool te klinken, hoeft u zich geen zorgen te maken.

Om te beginnen kan het erom gaan uw bedrijf menselijker te laten lijken. Misschien heb je in het verleden negatieve recensies gehad. U kunt zelfs zo ver gaan dat u brede thema's uit deze reviews bespreekt op de vacaturesites waarop u adverteert. Dat laat zien dat u zich als bedrijf ontwikkelt en dat u erom geeft, wilt verbeteren en eerlijk bent in de manier waarop u te werk gaat.

Het is belangrijk om te werken met recruiters die de waarden van uw bedrijf begrijpen, omdat zij de mensen zullen zijn die uw bedrijf gedeeltelijk aan potentiële kandidaten verkopen. Als u met een groot wervingsbureau werkt, kunt u een nummertje zijn en worden de opvattingen en overtuigingen van uw bedrijf mogelijk niet gecommuniceerd. Die grote bureaus zijn gefocust op snelle inkomsten en minder op het bouwen van netwerken – omdat ze al geschaald zijn. Kleinere, meer niche-recruiters willen graag groeien en weten hoe ze dat kunnen doen door gezonde netwerken op te bouwen.

Op Hireport werk je gemakkelijk met recruiters die jouw visie snappen. Recruiters die willen groeien en langdurige relaties willen opbouwen met bedrijven en kandidaten, begrijpen de waarde van eerlijkheid. Ons platform is gebouwd op onze ervaring in de branche en we weten hoe belangrijk het is om bij elke kandidaat de juiste indruk achter te laten. De functiebeschrijvingen die we uploaden zijn stuk voor stuk zeer gedetailleerd, zodat recruiters meteen weten of ze jou kunnen bieden wat je zoekt. Het werken met recruiters met ervaring in uw niche wordt gemakkelijk gemaakt, zodat u tijd kunt besparen bij het vinden ervan, en deze in plaats daarvan kunt gebruiken om de beste kandidaten aan boord te krijgen.